Page 96 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 96
94 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Népszerű wikiszolgáltató a Wikispaces.com és a PBWorks.com; mindkettőt könnyű használni, jó a wikik dizájnja és kiváló funkcionalitás jellemzi őket. Álta- lános- és középiskolai tanárok létrehozhatnak reklámmentes, ingyenes wikiket, a diákok információs önrendelkezési jogának védelmében pedig egyszerre több diák számára hozhatnak létre hozzáférési proflt úgy, hogy nem kell megadniuk e-mail címeket. Feladat: Hozzunk létre wikioldalt! Hozzunk létre proflt egy wikiszolgáltatón, például a Wikispaces.com vagy a PBWorks oldalakon. Amint létrehoztunk egy wikit (csak kövessük a kép- ernyőn megjelenő utasításokat), kattintsunk a „szerkeszt” (edit) gombra a wikioldalon, és adjunk hozzá tartalmat: – Írjunk üdvözlő szöveget a honlapunkra! Kattintsunk a „mentés” (save) gombra, és nézzük, hogyan jelenik meg az üzenet! – Lépjünk vissza a szerkesztés módba; adjunk a szöveghez képeket, linke- ket, „widgeteket” (videókat, egyebeket). Később a feltöltött anyagokból bármit törölhetünk. – Adjunk új oldalakat a wikihez. Hozzunk létre navigációs menüt és az új oldalakra mutató linkeket! – Fedezzük fel a „wikibeállítások” (manage wiki), „beállítások” (settings) területet: itt találhatók azok a funkciók, amelyekkel testre szabható a wiki, és ahol meghívhatunk másokat szerzőnek, szerkesztőnek. – Fedezzük fel az adatvédelmi beállításokat, a szerkesztési felületet és a fó- rumlehetőségeket. Gyakoroljuk, hogyan lehet a wikit nyilvánossá vagy priváttá tenni. A wikik felhasználásának előnyei az oktatásban Pedagógiai előnyök A wikiközeg lényege az együttműködés: igazi wiki egyszerűen nem hozható létre egy olyan felhasználói közösség együttműködése nélkül, akik fel akarják építeni a lapot, tudást és információt akarnak megosztani egymással. Ezért a wiki könnyen beleillik a társas konstruktivista tanítási-tanulási módszerekbe, és egyben magas szintű kognitív tevékenységre ösztönzi a diákokat: analízisre, szintézisre, készség- felmérésre. A wikistílusú együttműködés ezenkívül a szituációs tanuláselméletet működés közben mutatja be: a diákok egy tevékenység (vagy ha úgy tetszik: „kul- túra”) perifériáján kezdenek, majd a társas tevékenység folyamatos közvetítése ré- vén egyre nagyobb jártasságra tesznek szert az adott tevékenységben.
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101