Page 99 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 99
5. fejezet: Wikik 97 Admintevékenység A wikik nagy előnyt jelentenek adminisztációs és oktatási szempontból. Wikit rendkívül könnyű használni, kitűnő tárhely, így remekül használható tanulásme- nedzsment-rendszerekben, ha egyszerűen csak hozzáférhetővé akarjuk tenni a tar- talmat a diákok számára. Ha azonban oktatási eszközként használjuk a wikiket, hozzáadott előnyök jelentkeznek: a tanár és a diák is képes nyomon követni a tanu- lási folyamatot az oldal „előzmények” (előző változatok) funkciója segítségével, és az oldalon történt változásokról e-mail üzenetet kapunk. Ráadásul az, hogy a wikioldalakon nagyon könnyen lehet saját anyagokat publikálni, nemcsak nagy motiváló erő a diákoknak, de egyben azt is jelenti, hogy a tanárnak kevesebb időt kell töltenie a wikire vonatkozó technikai és működési kérdések megválaszolá sával. Ötletek: Wikiötletek – Használjunk wikit oktatásmenedzsment-eszközként az osztályban. Hoz- zunk létre rovatokat az oldalon (tanmenet, házi feladatok, tippek, utasítá- sok), osztálytémákat (1. téma, 2. téma stb.), töltsünk fel tanulási segédlete- ket, forrásanyagokat. – Kérjük meg a diákokat, hogy alkossanak kis csoportokat, és egy meghatá- rozott témáról hozzanak létre wikifelületet. Az előzmények funkcióval el- lenőrizzük a diákok egyéni haladását; láthatjuk, ki vette ki a részét jelen- tős mértékben a munkából, és ki írt be csak írásjeleket. Legyen feladat, hogy a diákok mutassák be az általuk készített wikiket az osztálynak. – Kérjük fel a diákokat, hogy az oldal fórumán indokolják, miért az adott tartalmat választották. – Írassunk az osztállyal Wikipédia-szócikket egy olyan témáról, amelynek még nincs szócikke. A diákok maguk hozzák létre az új oldalt a Wikipédián. – Legyen feladat, hogy a diákok a Wikipédia egy ellentmondásos (például az „izraeli–palesztin konfiktus” vagy „George W. Bush”) szócikkének szerkesztési fejlődését elemezzék. Olvassák végig alaposan a cikk mögötti fórumot, és emeljék ki a fontos csomópontokat, illetve azt, hogy miképpen sikerült egyetértést elérni. Írjanak beszámolót a témáról, és tegyék ki az osztálywikire. – A diákok feladatként hozzanak létre forrásgyűjteményt, GYIK-rovatokat vagy szójegyzékeket az osztálytémákhoz kapcsolódóan. Wiki segítségével osszák meg a forrásgyűjteményt alkotó információt, videókat, linkeket, képeket. – Alkossunk wikilánctörténeteket. A diákok párban együtt dolgozva kezdje- nek el egy történetet a wikin. A többi pár leckéről leckére folytassa a tör- ténetet!
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104