Page 102 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 102
100 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Feladat: Wikiszolgáltatások összehasonlítása Regisztráljunk wikit legalább két szolgáltatónál (például a Wikispaces és a PBWorks oldalakon). Vizsgáljuk meg mindkét szolgáltatás működését, külö- nös tekintettel az alábbiakra: – Milyen támogatást ad a szolgáltató? GYIK? Fórumok? – Moderálhatók-e a fórumok, törölhetők-e fórumtémák? – Gyorsan eltávolítható-e a már kiposztolt információ? – Mik a wikiszolgáltatás felhasználásának feltételei? – Testre szabható-e a wiki megjelenése? – Milyen könnyen támogatja a szolgáltatás a widgeteket? – Mennyi tárhelyet biztosít a szolgáltató? – Milyen könnyen lehet új oldalakat létrehozni és linkelni rájuk? – Milyen az információs önrendelkezést illető beállítási lehetőségei vannak? – Törölhető-e a teljes wiki? – Exportálható-e az egész wiki biztonsági másolat készítése vagy más szol- gáltatóra való átköltözés céljából? Jegyezzünk fel minden mást, amit fontosnak tartunk az osztály számára, ha alkal- mas wikiplatform kiválasztásáról döntünk. További tervezési ötletek találhatók a könyv weboldalán. Sikeres wikik A wikik olyanok, mint a kerti növények: ahhoz, hogy virágozzanak, művelni, gon- dozni, ápolni kell őket… és időnként talán egy-egy biztató szó is sokat számít. A sikeres wikik erős közösségre építenek, mint azt Jonathan Davies (2004) is ki- fejtette: – A wikik lényege a közös cél (Davies, 2004, 64.). A felhasználóknak tisztában kell lenniük a wiki céljával, és saját szerepükkel is. A bizonytalanság fgyelmet- lenséghez és/vagy a munkához való alacsony szintű hozzájáruláshoz vezet. – Legfontosabb a bizalom (Davies, 2004). Minden hatékony csapatmunka a kap- csolatokra és a bizalomra épít. A csapat tagjainak érezniük kell, hogy számít- hatnak a többiekre, mindenki egyenlően kiveszi a részét a munkából, mindenki megfelelően viselkedik, illetve hogy kollegiális, támogató légkörben minden ag- godalom vagy nézeteltérés felvethető. – A wikiírásnak, szerkesztésnek egyéni szinten is értékesnek kell lennie (Davies, 2004, 66.). Bár a wikik jellemzően csoport-együttműködésben jönnek létre,
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107