Page 105 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 105
5. fejezet: Wikik 103 – Szóljunk a wiki „flozófájáról”, vagyis az együttműködésről, a tudásfejlesztés- ről és arról, hogy a tartalom folyamatosan változik. – Határozzuk meg egyértelműen, miről fog szólni a wiki, és milyen célt kívánunk elérni vele. – Magyarázzuk el, ki és hogyan vehet részt a wikitartalom fejlesztésében, szer- kesztésében. – Mondjuk el a diákoknak, hogy teljesen rendben van (sőt: elvárás), hogy megvál- toztatják a mások által feltett tartalmat, hogy saját anyagokat tesznek hozzá, és kijavítják a wiki felületén megjelenő esetleges hibákat. Ha úgy gondolják, hogy a változtatás vitákat gerjeszthet, a szerkesztési javaslatot tárgyalják meg a fó- rumban. – Mondjuk meg a diákoknak, hogy ne vegyék személyeskedésnek, ha az általuk feltöltött tartalmat a közösség egy másik tagja szerkeszti; számoljanak tízig, és gondolják át, hogy az a tartalom, amit ők tettek fel a wikire, valóban értéket adott hozzá, vagy lényegtelen, esetleg gyenge volt. Ugyanakkor… – Résztelekbe menően közöljük, mi fog történni, ha szerkesztői háború tör ki. – Adjunk javaslatokat, hogyan tervezzék és strukturálják a diákok a wikit; mond- juk el, hogy alapvető fontosságú az átlátható szerkezet, a jó rendszer. – Magyarázzuk el, milyen fontos a jó stílusú írás, a témába tartozó külső média- elemek (páldául linkek, videók, képek) beágyazása és a források megfelelő fel- tüntetése – mindez hozzájárul a wiki hitelességéhez. – Mondjuk meg a diákoknak, hogy ne „osszák le”, vagyis ne dobják szét egymás között a munkát téma vagy feladat szerint (mint fent részleteztük). Erősen hang- súlyozzuk, hogy együttműködés, nem pedig egyéni munka eredményeképpen létrejövő teljesítményt várunk el. – Magyarázzuk meg, hogy egyensúlyra kell törekedniük a munkában való részvé- tel tekintetében: (1) adjanak hozzá lényegi, tárgyszerű tartalmat, (2) a csoport együtt rendszerezze az összeállt tartalmat, és (3) igyekezzenek „felfényezni” az oldalt a nyelvtan, a központozás és a külalak vonatkozásában. – Kezdetben adjunk az osztálynak könnyű feladatokat, hogy megszokhassák a wikiformátumot. A következő feladatok nehézségi fokát növeljük fokozatosan (Hennis és Ubacht, é. n., online). – Mondjuk el a diákoknak, hogy milyen szempontok alapján fogjuk értékelni a munkájukat. Wikik értékelése: Egyéni vagy csoportos osztályzat? A wikik értékelésével kapcsolatban az első tényezők között van, hogy egyéni vagy csoportos osztályzatot adjunk, esetleg mindkettőt. Mint korábban említettük, szá- mos diák aggódik, vajon az ő személyes hozzájárulása kap-e elismerést. Az ilyen problémákat talán úgy lehet a legjobban megoldani, ha a wikimunkára csoportos jegyet és egyéni jegyet is adunk; esetleg magukkal a diákokkal is meg lehet be-