Page 108 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 108
106 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Feladat: Alkossunk wikiértékelési szempontokat (sikerkritérium-mátrixot) Írjuk össze, mik az osztály wikiprojektjének értékelési szempontjai, mik a siker kritériumai. Milyen tényezőket vizsgálunk? A tartalomfejlesztést? A struktúrát és a rendezettséget? A csapatmunka minőségét? Azt, hogy a diákok mennyire értették meg a témát, a feladatot? Az adathasználatot? Milyen teljesítményértékelési skálát használunk? Kiindulásként esetleg rá- kereshetünk a neten, hogy a kollégák milyen értékelési szempontokat dol- goztak ki. Wikipédia A Wikipédia 2011-ben ünnepelte tizedik születésnapját. A Wikipédiát egyszerre éltetik és átkozzák azért, hogy enciklopédikus tudásforrásként (elvileg) bárki szer- kesztheti; gyakori vitatéma szakmai körökben, hogy az oktatásban használható-e. A vélemények megoszlanak. Sok tanár, ha nem a tanárok többsége, kategorikusan tiltja a Wikipédia használatát… ám sok diák, ha nem a diákok többsége, ennek el- lenére használja. Bár számos hírhedt csíny és átverés történt már a Wikipédián (keressünk rá például a „Seigenthaler-incidensre”, amelyből kiderül, hogy egy szándékos szer- kesztői változtatás hamisan vádolta John Seigenthaler amerikai újságírót azzal, hogy ő állt a Kennedy gyilkosságok mögött), a Wikipédia általában megbízható forrás az alapvető, tényszerű információk vonatkozásában, különös erőssége pél- dául a kvantitatív, természettudományos cikk-kategória, bár a humán tárgyakban is egyre több és alaposabb szócikket találhatunk. A Wikipédiának három alapvető tartalomszerkesztési alapelve van, amit a szócik- kek írásánál fgyelembe kell venni: 1 Semleges nézőpont: minden cikket semleges nézőpontból, objektíven kell meg- írni, minden szignifkáns álláspont kellő szintű bemutatásával, elfogultság nélkül. 2 Saját  kutatás  publikálásának  tilalma:  A Wikipédia nem helye a saját kutató- munkából születő eredmények, például az „új” elméletek publikálásának. Ne használjuk ingyenes tudományos fórumként, vagy el nem fogadott cikkek publi- kálási helyeként. A Wikipédia nem elsődleges forrás. A fő téma nem az eddig tudományosan fel nem dolgozott vagy ismeretlen tények precíz analízise és vizsgálata. A Wikipédia egy másodlagos forrás (olyan, ami elemzi, összehason- lítja, értékeli és/vagy szintetizálja az elsődleges forrásokat), vagy harmadlagos
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113