Page 104 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 104
102 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Szerkesztői háborúk Szerkesztői háború törhet ki, amikor a felhasználók között véleményeltérés alakul ki egy wiki fejlesztése és/vagy tartalma kapcsán. A szerkesztői háború azt jelenti, hogy a szerzők, illetve a szerkesztők ismételten törlik egymás munkáját, majd visszaállítják az oldal korábbi verzióját. Ha ilyen csatározás tör ki egy oldalon, a szerkesztés lehetőségét meg kell szüntetni, és az oldal fórumán megbeszélést kell kezdeményezni arról, hogy bizonyos tartalmakat miért kell vagy miért nem szabad megjeleníteni. A diákokat biztassuk arra, hogy indokolják meg álláspontjukat, ér- veljenek mellette, és igyekezzenek konszenzusra jutni abban, hogy mi a legjobb tartalom a wikin; ezt nem személyes dologként kéne felfogni. Konkurens szerkesztés Mivel a wikioldalnak egyszerre csak egy szerkesztett változatát lehet elmenteni, problémák adódhatnak, ha két különböző felhasználó egyszerre szeretne szerkesz- teni egy oldalt. Ez nem történik túl gyakran, de akadályt jelenthet. Ha előfordul, valószínűleg üzenet jelenik meg a képernyőn, amely tájékoztat, hogy éppen valaki más is szerkeszti az oldalt. Ha nincs ütközés, a rendszer egyszerűen egybeszer- keszti a változásokat. Ha azonban egymásnak ellentmondó szerkesztések vannak, a rendszer több lehetőséget ajánl fel a konfiktus rendezésére; választhatjuk példá- ul azt, hogy mentés előtt megszüntetjük a konfiktust, vagy a másik felhasználó változtatásait is egyszerűen felülírhatjuk. A konkurens szerkesztés nem téveszten- dő össze a szerkesztői háborúval; utóbbi hatásait tekintve inkább szándékolt. A diákok wikitevékenységének támogatása Előfordulhat, hogy az osztály tanulói még sosem vettek részt wikitartalom létreho- zásában, gondozásában, ezért nagyon határozottan támogatni, segíteni kell a tanu- lásukat. Mindig – mindig – pontosan és előre tisztázzuk, milyen munkát várunk el a wikioldalon, adjunk érthető utasításokat, és elvárásainkat illusztráljuk példákkal (lásd 2. fejezet). Hozzunk létre az osztály wikioldalán egy külön részt, ahol a diákok megtalál- hatnak mindent, amit a feladat teljesítéséhez tudniuk kell. Ezt esetleg GYIK- rovatként is működtethetjük; ideális, ha minden információ, amit ide felteszünk, könnyen kinyomtatható vagy PDF-formátumban elérhető. A könyv weboldalán külön lista található arról, milyen információkat célszerű itt adni a diákoknak. Különösen fontos: – Írjuk le, miért döntöttünk a wiki használata mellett. – Magyarázzuk meg, mi a wiki, miből áll, hogyan jön létre.