Page 103 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 103
5. fejezet: Wikik 101 a tevékenység az egyén számára is valamiféle intellektuális elégedettséget kell hogy eredményezzen: a közösségi eredményhez való hozzájárulás örömét. – A biztatás alapvető fontosságú. A felhasználóknak inspirálniuk kell egymást a wiki tartalomfejlesztésében, szerkesztésében. Fontos, hogy a tanár aktívan mo- tiválja a diákokat arra, hogy a lehető legjobb tartalmakat hozzák létre. Az együttműködés és a szellemi tulajdon problémái A wikiszerzők esetenként aggódnak, hogy „egyéni szellemi teljesítményük” nem nyer elismerést (Davies, 2004, 21.). Ez azt eredményezheti, hogy csökken a kolle- gialitás és az együttműködés a wikicsapat tagjai körében, és a diákok esetleg fel- oszthatják a munkát egymás között, mondván: „Én megcsinálom ezt a részt, te azt, te pedig amazt.” A diákok gyakran kétféle megközelítésben „osztják le” a munkát: (1) vagy tartalom szerint válogatnak (vagyis mindegyik diák más tematikus egysé- get kap, és azért egyedül ő a felelős), vagy ritkábban (2) a wikitartalom megjelení- tésének különböző feladatait osztják el (az egyik diák a tartalmat állítja elő, a má- sik strukturálja és rendszerezi, más pedig a szerkesztői feladatokat kapja, azaz kijavítja a nyelvtani és központozási hibákat). Egyik megoldás sem kielégítő azonban, ha a wiki célja éppen az osztály tanulói közötti együttműködés kiala- kítása. Ha elejét akarjuk venni e lehetőségeknek, érdemes megfontolni a következőket: – Hangsúlyozzuk, hogy a wiki és a wikifelület az egész csoport szellemi terméke és tulajdona – nem pedig egyéneké. – Emlékeztessük a diákokat arra, hogy ellenőrizni fogjuk, valóban együttműköd- ve, csapatban dolgoznak-e, ha pedig kétségeik lennének, egyéni teljesítményük a wiki „előzmények” funkciójával könnyen követhető. – Tudassuk velük, hogy ha felosztják a munkát, a wiki valószínűleg összefüggés- telen, zavaros, egymáshoz nem kapcsolódó tartalomelemekből fog állni, és ez a projektre adott jegyen is meg fog látszani. – Mondjuk meg nekik, hogy kiegyensúlyozott együttműködésben dolgozzanak a wikin, úgy, hogy (1) adjanak hozzá lényegi, tárgyszerű tartalmat, (2) a csoport együtt rendszerezze az összeállt tartalmat, és (3) igyekezzenek „felfényezni” az oldalt a nyelvtan, a központozás és a külalak vonatkozásában. Nem minden együttműködési probléma forrása azonban a szerzőségi aggály. Bizo- nyos esetekben a diákok azért vonakodnak mások munkáját megszerkeszteni, mert úgy érzik, nincs „joguk” megváltoztatni az osztálytársaik által létrehozott vagy hozzáadott tartalmakat. Emlékeztessük a diákokat arrra, hogy a wiki lényegéhez hozzátartozik a szerkesztés, a több változat. A könyv weboldalán segédanyag található a hasonló problémák megelőzéséhez.
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108