Page 109 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 109
5. fejezet: Wikik 107 forrás (ami általánosítja a már létező kutatási anyagokat, vagy az adott témához kapcsolódó szűkebb témákban már elkészült másodlagos forrásokat). Ezzel ösz- szefüggésben, kivételes esetektől eltekintve, a Wikipédia-szócikkek összefog- lalók, és nem esszék. (Forrás: Wikipédia) 3 Ellenőrizhetőség. Az ellenőrizhetőség a szócikkek esetében azt jelenti, hogy az olvasó ellenőrizni tudja a szócikkben szereplő tartalmat, megbízható, hiteles források alapján. A Wikipédia-szócikkek tartalmát megbízható, hozzáférhető források kell hogy alátámasszák, melyek bizonyítják, hogy a szócikk nem saját kutatás. Ez az irányelv azt követeli meg, hogy minden vitatott vagy vitatható tartalom, illetve minden egyes idézet alá legyen támasztva direkt forráshivatko- zással (ref) a szövegben, és hogy közvetlenül a megadott forrás támassza alá a kérdéses kijelentést. (Forrás: Wikipédia) Ha egy cikk tartalma vitatott, vagy szerkesztői háború tör ki, a cikk szerkeszthető- sége felfüggeszthető, és a vitát a fórumra tehetik át, amíg meg nem oldódik. A Wikipédia jelzi az olvasók felé, ha egy cikkben nincsenek megfelelő idézetek, vagy ellenőrizhetősége kétséges, ha túl hosszú (kisebb terjedelmű cikkekre kell tagolni), ha elavult vagy többértelmű. Ezek a jelzések eljutnak a szerkesztőkhöz, akik igyekeznek megoldani a problémát. Ezzel a Wikipédia alkalmas arra, hogy a diákoknak bemutassuk, mit jelent a megbízhatóság, az ellenőrizhetőség, a tény- szerűség és a kollegiális lektorálás a kutatásban. A legjobb kiindulópont erre a Wikipédia saját, a szerkesztési elveket bemutató oldala. Ám mint minden közösségimédia-oldalt, a Wikipédiát is átgondoltan kell hasz- nálni. Ez azt jelentheti, hogy azt kell tanácsolnunk a diákoknak, teljesen rendben van, ha a Wikipédián kezdik a kutatást, de a későbbiekben ki kell terjeszteniük a kutatómunkát más forrásokra (és nem csak azokra, amelyeket a szerzők, szerkesz- tők a Wikipédia-szócikk végén felsoroltak), illetve jeleznünk kell, hogy nem fo- gadjuk el a Wikipédiát a hivatkozások között, és a Wikipédia szócikkei alapján ellenőrizzük, nem plagizáltak-e. Táblázatok a wiki és a blog összehasonlításához A „Wiki legyen, vagy blog?” kérdése gyakran merül fel, amikor azon gondolko- dunk, melyik közösségimédia-eszköz a legalkalmasabb a tervezett oktatási tevé- kenységre. Segít, ha van összehasonlítási támpontunk, mert a wikik és a blogok között koncepció és funkció szerint nagy különbségek vannak. A következő táblá- zatok (5.2.–5.5. táblázat) segíthetnek tisztázni a két nagy közösségi médium közöt- ti különbségeket. Figyeljünk oda, hogy ne használjuk a wikit olyan feladatokra, amelyekre a blog alkalmasabb, és viszont.
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114