Page 97 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 97
5. fejezet: Wikik 95 A wikik alkalmasak folyamatos, kutató jellegű csoportprojektekre, amelyekben a diákok feladata az, hogy egy témát alaposan feltárjanak, összegezzék felfedezé- seiket, és ezeket a tágabb közönség felé közvetítsék. Ez a közeg különösen a ma- gas szintű gondolkodási képességek bemutatását teszi lehetővé, mivel az informá- ciót ki kell választaniuk és be kell mutatniuk; különösen így van ez akkor, ha azt kérjük tőlük, hogy a fórumban indokolják döntéseiket. Csoportmunka, együttműködés, online etikett Az 1. fejezetben bemutatott közösségi média különböző formáinak legfőbb előnyei a wikikre is vonatkoznak: együttműködésre, részvételre ösztönöznek, elősegítik a szocializációt, és a diákok magukénak érzik munkájukat. Mivel a diákok szükség- szerűen együtt dolgoznak, a wikik különösen hatékonyak abban, hogy a diákokat egyeztetésre, tárgyalásra tanítsák, fejlesszék a csapatmunkához szükséges készsé- geket, valamint megtanítsák azt, hogyan kell eltérő perspektívákat, gondolatokat egyetlen intellektuális termékbe integrálni. Így a wikik kiválóak lehetnek arra is, hogy megerősítsék a helyes online-visel- kedést. Időnként előfordul a diákok között, hogy nem értenek egyet a wiki tartal- mával vagy formátumával kapcsolatban. Ez gyakran vezet „szerkesztői hábo- rúhoz” (amelyről részletesen a későbbiekben lesz szó), vagyis egy személy vál toztatásokat hajt végre a wikin, valaki más pedig visszaállítja ezeket a változta- tásokat az eredetire (esetleg a wiki korábban említett „visszaállít” – revert – funk- ciójával). Ideális esetben a diákokat arra kell biztatni, hogy egymás között, érett érveléssel, személyesen vagy az oldal fórumában beszéljék meg az esetleges prob- lémákat. A valóságban azonban ez az üdvös megoldás nem gyakori. Valószínűbb, hogy ez az oda-vissza séma addig folytatódik, amíg az adminisztrátor (vagyis a tanár) megelégeli, és az oldal szerkesztési lehetőségét letiltja. Ezek a helyzetek azonban gyakran csalódottsággal töltik el a tanárt, aki nagyon sok időt és energiát szentelt arra, hogy wikit szerkesszen az osztály, ám rendkívül jó lehetőség is, hogy megálljunk, és elbeszélgessünk az elfogadható vitarendezési módszerekről. Egy- ben lehetővé teszi azt is, hogy emlékeztessük a diákokat: a nem megfelelő online- viselkedés nem marad következmények nélkül. Kommunikáció, szervezés, elismerés A közönséggel való kommunikáció vonatkozásában a wikik jól használhatók arra, hogy a diákok megismerkedjenek a hivatásos írói szereppel. A wikik stílusa az irodalmi nyelv, amelyben nem használunk szakkifejezéseket; ez egyben azt is je- lenti, hogy a diákokkal szemben elvárás a megfelelő helyesírás, a nyelvhelyesség
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102