Page 57 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 57
2. fejezet: Hatásos tanmenetek és óratervek a közösségi média alkalmazásával 55 □ Megfelelő a GYIK-rovat, vannak fórumok, és elérhetők a segítség más formái. □ A szolgáltatást könnyű használni. □ Az időzóna beállítható a lakóhelyemhez. □ Exportálhatom a tartalmat (biztonsági másolatot készíthetek). □ A szolgáltatást nem blokkolja a tanintézmény, ahol tanítok. Próba Ha találtunk egy-két szolgáltatást, amelyek megfelelnek alapvető feltételeinknek, ideje ezeket kipróbálni. Hozzunk létre proflt az adott szolgáltatás(ok)ra, és pró- báljuk ki, hogyan teljesítenek. Fontos, hogy ezt ne csak otthonról tegyük: minden- képpen próbáljuk ki a szolgáltatást iskolai környezetben, nem tanári, hanem diák- hozzáférési környezetben mindkét nagy operációs rendszeren (Windows és Mac) a két legnagyobb böngészővel, az Internet Explorerrel és a Firefoxszal is. Meglepőd- hetünk, hogy bizonyos funkciókat vagy szolgáltatásokat korlátoz a diáktűzfal. Ha olyan helyzet áll elő, hogy blokkolt szolgáltatást kell használnunk, lépjünk kapcso- latba az intézmény számítástechnikai szakemberével, rendszergazdájával, és vetes- sük ki a szolgáltatást a blokkoltak listájából. (Ez néha 24 óráig is eltart, így taná- csos időben elvégezni a kiválasztott szolgáltatások tesztelését.) Nyilvános vagy nem nyilvános munka? Amikor elgondolkodunk azon, hogy használjunk vagy ne használjunk közösségi médiát az osztályteremben, nyilván felmerül az érzékeny kérdés, hogy a diákok munkái nyilvánosak legyenek, vagy a nyilvánosság számára ne jelenjenek meg. Minden esetben gondosan meg kell fontolni az érveket amellett, hogy a közösségi média felhasználása nyilvános vagy zárt legyen; nincs egyetlen helyes válasz. Az, hogy mit választunk, az adott osztálytermi körülményektől és a pedagógiai célja- inktól függ. Erről a témáról részletesebben olvashatnak a 16. és 17. fejezetben. Az alapvető kérdés egyelőre az: „Ki lássa a diákok munkáját?” A döntést segíthetik az alábbi szempontok: Használjunk erősebb adatvédelmi beállításokat, ha: – A feladatban a diákokat potenciálisan magántermészetű vagy bizalmasnak minősülő információk közlésére kértük. – A diákokat olyan munkában való részvételre kértük, amelynek során személyes vagy bizalmas adatok merülhetnek fel. – Gyanítható, hogy a közösségi média oktatási célú felhasználása internetes raga- dozókat vonzhat.