Page 55 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 55
2. fejezet: Hatásos tanmenetek és óratervek a közösségi média alkalmazásával  53 ennek a beszélgetésnek a fontosságát; a legfatalabb diákok is igénylik az indok- lást, és érteni akarják, miért kérjük őket az adott feladat teljesítésére. – Magyarázzuk meg, mi a célunk a feladattal. – Adjunk egyértelmű utasításokat. Kellő részletességgel magyarázzuk el, hogyan teljesítsék a feladatot. Konkrétan fogalmazzuk meg, mit és mikor(ra) kell meg- tenniük a diákoknak. – Foglaljuk össze, mit kell tudni az eszközről és fő jellemzőiről. – Adjunk példákat. – Mutassuk be, hogyan kell jól használni az adott eszközt azzal, hogy mi is hasz- náljuk. – Hozzunk létre GYIK- (gyakran ismételt kérdések) rovatot és gyakorlati útmu- tatót. – Adjuk meg az értékelési szempontokat és kritériumokat! – Mondjuk meg a diákoknak, hogyan fogjuk értékelni a munkájukat! – Ha szükséges, és megfelelő tudásunk van, adjunk a diákoknak technikai segít- séget! Feladatértékelő rubrikák (a siker kritériumai) A diákok tanulásának egyik leghatékonyabb támogatása az, ha megadjuk az érté- kelés szempontjait, a „sikerkritérium-mátrixot”. Az oktatásban a „feladatértékelő rubrikák” azokat a kritériumokat jelentik, amelyek alapján a diákok eredményeit értékeljük; ezeknek a kritériumoknak a tanulási eredményhez kell kapcsolódniuk. Vannak tanárok, akik a feladatértékelést csak a diákok munkájának minősítésére, összegző, standardizáló eszközként alkalmazzák, amihez csak nekik van hozzáfé- résük. A feladatértékelő rubrikák azonban kitűnő formatív eszközök, mivel segítik a diákokat abban, hogy megértsék, mit várnak el tőlük a feladat teljesítéséhez. A „feladatértékelő rubrika” az osztálytermek többségében rendkívül fontos esz- köz; ezzel tudjuk kommunikálni a diákok felé, hogy pontosan mit kell tenniük a sikeres teljesítésért különböző kompetenciaszinteken. A rubrikák azért is értékes eszközök, mert a tanárt arra ösztönzik, hogy meghatározza, pontosan mit vár el a diákoktól, és mik a követelmények a teljesítmény különböző szintjein. A rubrikák meghatározásához szükséges: – Meghatározni a feladat értékelésének kritériumrendszerét. – Meghatározni a teljesítmény tartományát és a sikerkritériumok differenciálá- sának módját. A teljesítmény az elégtelentől a kitűnőig terjed? Vagy a kezdőtől a haladóig? Esetleg valami más skálát használunk? – Leírni, mit tartalmaznak a teljesítménytartomány egyes szakaszai a kritériumok szerint.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60