Page 198 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 198
196 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? találhatjuk azokat a szerzőket, akiknek olvasni akarjuk a könyveit. Mint minden közösségimédia-eszköz, az online könyvespolcok is támogatják az RSS-t, így kü- lönböző listákra és gyűjteményekre iratkozhatunk fel. A hatékonyságnövelő eszközök alkalmazásának előnyei az oktatásban Javuló munkafolyamatok és hatékonyság A hatékonyságnövelő eszközök természetüknél fogva azt a célt szolgálják, hogy javítsák a munkafolyamatokat és a hatékonyságot. Bár a diákok számára is haszno- sak lehetnek, előnyeik és értékeik nagyobb valószínűséggel érvényesülnek a tanári munkában, az oktatás adminisztrációs feladatainak teljesítésében. Együttműködés, csoportmunka és szerkesztés A hatékonyságnövelő eszközök nyilvánvalóan hasznosak a csoportmunkában: a létrehozott, szerkesztett, megosztott anyagokhoz az egész csoport hozzáfér, min- denki részt vehet a dokumentum munkálataiban, online véglegesítésében. Ez leg- alább annyira – ha nem jobban – vonatkozik a tanárokra, mint a diákokra. A ta nári munka során kollégákkal közösen dolgozhatunk ki óraterveket, tantervi dokumen- tumokat, tanmeneteket, útmutatókat stb. A diákok csoportokban készíthetnek do- kumentumokat, prezentációkat, táblázatokat tananyagtémákról, és minden diák hozzájárulása nyomon követhető. Ezen a téren talán a legnagyobb oktatási előny az, hogy a diákok megtanulják: az írás nem más, mint az átolvasás és fnomítás folyamata. Fontos: Wikit használjunk, vagy megosztott, közös dokumentumot? Mint minden közösségimédia-alkalmazás esetében, ez itt is a cél függvénye. Bár funkciójuk hasonló, abban térnek el, hogy milyen jellegű együttműkö- désben használhatóak a legjobban. Wikit akkor célszerű használni, ha folya- matos információforrást akarunk létrehozni, amit frissíteni lehet, valahány- szor új vagy további releváns információ válik hozzáférhetővé. Ha azonban csak néhány dokumentumot kell feldolgoznunk, inkább hatékonyságnövelés, mint tudásépítés és terjesztés céljából, akkor a közös dokumentumot haszno- sabbnak találhatjuk. Nyilvánvalóan van némi átfedés, és bizonyos esetekben mindkettő teljesen megfelel, de mielőtt belekezdünk, legalább gondoljuk át.