Page 199 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 199
12. fejezet: Hatékonyságnövelő eszközök 197 Tananyaglerakat A dropbox és a megosztott dokumentum szolgáltatása is használható olyan „lerakatként”, ahova az osztály számára fontos forrásokat elhelyezzük. A wikikkel ellentétben, amelyeknek célja az, hogy weboldalakat gyűjtsön a tanagyag egy té- mája köré, a dropbox egyszerűen arra való, hogy fájlokat tároljunk rajta, amelyeket mások elérhetnek. Osztálykontextusban a tanár lehet a fájlraktár kezelője, illetve felhatalmazhat diákokat, hogy annak egy részét maguk kezeljék. Utóbbi esetben ezzel a fájlkezelést taníthatjuk diákjainknak, különösen azt, hogy milyen fontos a következetes névadás a fájlok esetében. Az online könyvespolcok ideális „lerakatok” a valós vagy virtuális könyvtári gyűjtemények megjelenítésére. A diákok megtanulhatják a recenzióírás művésze- tét azáltal, hogy könyvismertetőket írnak, és ezeket publikálják az online könyves- polc felületén. Az információmenedzsment és -katalogizálás tanításának eleme lehet az is, hogy feladatul adjuk egy könyv metaadatainak (címke, ISBN-szám, kiadás dátuma, nyelv, szinopszis) jegyzetben való feltüntetését. Dokumentumok verzióinak kezelése és központi tárolási hely Nyilván mindenkivel előfordult már, hogy dokumentumot küldött saját e-mail cí- mére, hogy később egy másik számítógépen hozzáférjen. Ez gyakori, de nem túl elegáns megoldás a dokumentumok változatainak nyomon követésére és a hozzá- férésre. Online dokumentumok használatával elkerülhető ez a rossz gyakorlat, és lehetővé válik, hogy minden dokumentumot egy helyen tároljunk: vagy dropboxmappában, vagy a Google Docs-fókban. Ez azért is előnyös, mert ha ilyen online felületen tároljuk a fájljainkat, könnyebben meg tudjuk osztani, és közös munkát tudunk végezni rajtuk. Így könnyebb a dokumentumok változatainak ösz- szevetése, mintha e-mailen küldenénk azt a csoportnak, és minden egyes változa- ton külön ellenőriznénk, hogy ki, mikor, mit változtatott rajta, és melyik változat- tal van dolgunk. Ismerek olyan munkahelyet, ahol egy dokumentum 27 változatát küldték körbe e-mailen a csoportban. Lényeg, hogy sok zavar volt az egész mun- kafolyamatban. Eszköztől független hozzáférés Az online hatékonyságnövelő eszközök használatának másik munkafolyamatszer- vező előnye az, hogy dokumentumaink, teendőink listája, naptáraink és fájljaink minden elektronikus eszközünkkel elérhető. Bár sokan szeretnek még jegyzetfüze- tet és hasonló eszközöket használni, a „mobilabbaknak” ez nagy előny: ha valami- lyen okból otthon hagytuk okostelefonunkat, valaki számítógépén bármikor meg- nézhetjük a neten, hogy egy adott időpontban ráérünk-e.
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204