Page 197 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 197
12. fejezet: Hatékonyságnövelő eszközök 195 Webalapú naptárunkat is beállíthatjuk nyilvánosra vagy nem nyilvánosra; ha nyilvánossá tesszük, beállíthatjuk, hogy időbeosztásunkból mennyit látnak mások; megismerhetik-e a részleteket, vagy csak az „elfoglalt” feliratot látják azokon az idősávokon, amikor programunk van. Az online naptárak fgyelmeztetnek a közel- gő eseményekre, és lehetővé teszik, hogy feliratkozzunk mások nyilvános naptá- rára, így követni tudjuk az időbeosztásukban bekövetkezett változásokat, illetve lehetővé tehetjük, hogy mások feliratkozzanak a mi naptárunkra. Jegyzetek és kutatási alkalmazások Számos lehetőség van az interneten megtalált – és hasznosnak talált – források nyomon követésére és megosztására. A könyvjelzős oldalakkal (bookmarking) a 10. fejezetben, a dropboxmegoldásokkal itt foglalkoztunk, de vannak más mód- szerek is. Egyes szolgáltatók, például az Evernote.com, a Zotero.org és a Mendeley. com csak azzal foglalkoznak, hogy segítséget nyújtsanak kutatási gyűjteményeink, bibliográfáink és jegyzeteink online rendszerezésében, lehetővé téve, hogy azokat különböző digitális eszközeink között szinkronizáljuk. Ezekkel az eszközökkel „könyvjelzőzhetünk” oldalakat, jegyzeteket írhatunk és menthetünk el, forrásokat címkézhetünk, dokumentumokat, gyűjteményeket tölthetünk fel és oszthatunk meg, és ezek az eszközök általában minden feladatra alkalmasak, amelyek folya- matban levő kutatási vagy egyéb projektjeinkben előfordulhatnak. Ezek a szol- gáltatások, bár kiválóan működnek, más-más célközönségre specializálódtak: a Zotero és a Mendeley kutatóknak és diákoknak szól, akik egyetlen könyvtárban szeretnék rendezni tanulmányaikhoz kapcsolódó és kutatási anyagaikat, míg az Evernote inkább a nagyközönséget célozza, és rájuk bízza, mire szeretnék felhasz- nálni a szolgáltatást. Mindenképpen érdemes megnézni ezeket a szolgáltatásokat, feljegyezni, mi tetszett, mi nem tetszett, tervezett munkánkhoz melyik a legalkal- masabb. Online könyvespolcok Számos közösségimédia-szolgáltatás lehetővé teszi „online könyvespolc” létreho- zását. Ez egy katalógus vagy virtuális gyűjtemény, amelyben valóban a birtokunk- ban lévő vagy otthoni könyvespolcunkra megszerezni kívánt könyveinket tüntet- hetjük fel. Az online könyvespolcok, mint a Shelfari.com, a Goodreads.com és a LibraryThing.com, tárhelyet adnak, ahol a felhasználók hivatkozási listákat és bib- liográfákat hozhatnak létre, recenziókat írhatnak a könyvekről és természetesen megoszthatják egymással gyűjteményüket és olvasási érdeklődésüket. Böngészhe- tünk mások listáiban, kereshetünk a címkék között minket érdeklő témákat, meg-