Page 123 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 123
6. fejezet: Közösségi hálózatok 121 a felhasználási feltételek szerint nem regisztrálhatnának a Facebookon (bár a gya- korlatban megteszik). Idősebb diákok és Facebook-profllal rendelkező tanárok vi- szonylatában azonban valószínűleg felvetődik a kérdés, hogy használják-e a Facebookot a diákokkal való kapcsolattartásra, oktatási célra. Első lépésként azt kell tisztázni, hogy az iskola szervezeti és működési szabályzatában van-e valami- lyen kitétel a tanár–diák Facebook-„ismerősségről”; feltétlenül tartsuk be az intéz- mény magatartási szabályait ezen a téren is. Ha ezek után is azt fontolgatjuk, hogy a Facebookot használjuk a diákjainkkal való közösségi hálózati kapcsolattartásra, többek között az alábbi kérdéseket kell átgondolni, mielőtt Facebook-alapú osz- tályprojektet indítunk. Először és talán legnyilvánvalóbb módon azt kell megfontolni, engedjük-e, hogy a diákok ismerősnek jelöljenek minket és viszont, illetve fgyelembe kell vennünk, hogy milyen kapcsolat lehet elfogadható ebben az esetben. Tanárok és diákok kö- zött a Facebookon kizárólag szakmai és mentorálási kapcsolat helyénvaló: soha nem szabad belépnünk a diákok személyes online terébe abból a célból, hogy más diákokról vagy tanárokról pletykáljunk vagy nem megengedett kapcsolatot létesít- sünk. Ne feledjük: minden, amit bármilyen digitális térben teszünk, megtalálható (meghekkelhető vagy az archívumból visszakereshető), függetlenül attól, hogy mi- lyen információs önrendelkezési beállításokat tettünk, és attól is, hogy mit töröl- tünk a nyilvános (vagy privát) hozzáférések elől. Ezenkívül fennáll a valós veszély, hogy valamit a szövegösszefüggésből kiragadva félreértenek; meglehet, hogy egy teljesen ártatlan megjegyzés félresikerül, szándékosan vagy véletlenül félreértel- mezik, és emiatt szakmailag és személyesen is támadható helyzetbe kerülünk. Érdemes átgondolni: Fizessünk-e közösségi hálózati szolgáltatásért? A Ning valószínűleg a legnépszerűbb csoportalapú közösségi hálózati szol- gáltató az interneten; sok tanár használja. Ám ennek is megvannak a kritiku- sai. Eredetileg ingyenes szolgáltatásként indult, majd 2010-ben teljesen fze- tős üzleti modellt választott, így azoknak, akik a szolgáltatást választották, két lehetőségük maradt: vagy fzetnek a szolgáltatás további használatáért, vagy lekapcsolódnak a hálózatról. Más szolgáltatók, például a Groupsite is ezt a modellt követte. Tartsuk szem előtt, hogy bármelyik ingyenes online közösségi médium bármikor fzetőssé válhat. Az is kérdés, hogy legyünk-e „ismerősei” egyes diákoknak, míg másoknak nem vagyunk: a diákok joggal reklamálhatnak, ha úgy gondolják, az osztály egyes tagjait előnyben részesítjük másokkal szemben, egyszerűen azért, mert velük Facebook-ismerősök vagyunk. Az is megfontolandó, hogy mennyit szeretnénk megmutatni Facebook-proflunkból a diákjainknak (és persze, hogy mennyire sze-
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128