Page 118 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 118
116 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Miért hasznosak a közösségi hálózatok az oktatásban? Pedagógiai előnyök A közösségi hálózatokon a kommunikáció, az információ megosztása és a kapcso- latépítés, kapcsolattartás a meghatározó; éppen ezért a közösségi hálózat tökéletes eszköz a rugalmas és dinamikus jellegű társas tanuláshoz. A közösségi hálózatban a diákok folyamatosan megoszthatják minden felfedezésüket a tananyaggal kap- csolatban; vagy a fórumokon, vagy kommentként valaki üzenőfalán, vagy úgy, hogy ők maguk posztolnak hasznos videót vagy linket. A közösségi hálózatok ezért a legjobb eszközt jelentik az olyan, az egész osztályt foglalkoztató projektek- hez, amelyek teljesítéséhez egy adott időszakban folyamatos kapcsolattartásra van szükség ahhoz, hogy megfelelő tudást szerezhessenek a témáról. A közösségi hálózatokon a fórumok elemei különösen nagy segítséget jelente- nek abban, hogy a diákok alapos, átfogó beszélgetéseket folytassanak; ez hasznos lehet azoknál a gyakorlatoknál, amelyek a kritika, a vélemény, a tárgyalás és az érvelés készségét fejlesztik. A spektrum másik végén a könnyen használható tar- talommegosztó eszközök lehetővé teszik, hogy a diákok gyorsan megtalálják és közzétegyék a témával kapcsolatos forrásokat, hogy a többiek is használhassák azokat; mindez az osztály tárhelyén elérhető marad. Kapcsolat az osztálytermen kívül Minden közösségi hálózat sikere attól függ, hogy a tagok képesek-e kapcsolatot létesíteni és fenntartani egymással; a legjobban az organikusan növekvő közösségi hálózatok működnek. Tanárként azzal segíthetjük elő ezt a folyamatot, hogy ki- visszük a hálózatunkat a saját osztálytermünk keretei közül: miért ne kérhetnénk meg a szülőket és külső szakértőket, hogy csatlakozzanak az osztály hálózatához? Esetleg kapcsolatot létesíthetünk egy másik iskola másik osztályával, esetleg egy külföldi osztállyal. Ez nemcsak a közösségi hálózat hatókörét terjeszti ki, hanem kevésbé „mesterséges” környezetet hoz létre, amely pontosabban tükrözi azokat a közösségi hálózatokat, amelyeknek a diákok már esetleg tagjai. Mint az 1. fejezet- ben láttuk, a közösségi média alkalmazásának nagy motiváló hatása tud lenni a gyerekekre, amikor úgy érzik, hogy ők irányítják a médiaalapú tanulási környeze- tet, és azt a magukénak érzik. Már ismerős Életkortól függetlenül a legtöbb gyerek már valószínűleg találkozott valamelyik online közösségi hálózattal: a fatalok esetleg fent vannak a Togetherville-en, vagy