Page 115 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 115
6. fejezet: Közösségi hálózatok 113 Az első kategóriába az egyén köré szervezett személyes közösségi hálózat tartozik. Ilyenre példa a Facebook, a MySpace, a Bebo. A második kategóriába az egy cso- port vagy téma köré szervezett közösségi hálózatok tartoznak. A csoport- vagy té- maalapú közösségi hálózatokra példa a Ning, az Edmodo és az Elgg. Ez a fejezet a csoportalapú közösségi hálózatokkal foglalkozik, mivel ezek a legalkalmasabbak a konstruktivista oktatási környezetben való alkalmazásra. A közösségi hálózatok alapjai A közösségi hálózatok – függetlenül attól, hogy csoportalapúak vagy személye- sek – általános jellemzői: mindegyikben megjelennek proflok, ismerősök, csopor- tok, a tagok állapotfrissítései, „tevékenység” és hírfolyam. A közösségi hálózat minden tagjának van proflja, amely annyi (sok vagy kevés) információt tartalmaz, amennyit a személy meg akar magáról osztani. A proflada- tokban feltüntethető a születésnap, a biológiai nem, a szülőváros, a lakóhely, az érdeklődés, a hobbi, a szeretem/nem szeretem tételek és a politikai nézetek is. Amint proflt hoztunk létre egy közösségi hálózaton, máris kezdhetünk keresni és „ismerősöket” szerezni (a közösségi hálózatok terminológiájában „ismerős” az a személy, aki szintén tagja a hálózatnak, akiről tudjuk, kicsoda, és akivel kapcsolat- ban állunk). Az ismerősök általában kommentelnek egymás „üzenőfalán” – azon a felületen, ahol gyors üzeneteket vagy jegyzeteket hagyhatunk a másiknak úgy, hogy azt mindenki látja. A közösségi hálózatok tagjai csatlakozhatnak hasonló ér- deklődésű csoportokhoz. Csoportalapú vagy témaközpontú közösségi hálózat ese- tén természetesen automatikusan csoport alakul, mivel az egész hálózat egy cso- portra épül; a személyalapú közösségi hálózatokban azonban az egyén vagy aktívan részt vesz egy csoport létrehozásában, vagy meglévőkhöz csatlakozhat. A közösségi hálózaton belül a barátok és csoporttagok láthatják egymás „álla- potát”, amelyből megtudhatják, milyen tevékenységet folytatott az illető a hálóza- ton az utóbbi időben. Egy személy státusza (állapota) például jelezheti, hogy nem- régiben kommentelt egy, a hálózatra feltöltött fotót, részt vett egy beszélgetésben vagy feltöltött egy videót. Ezek az állapotfrissítések a csoport „tevékenységének” listájában vagy a hírfolyamban jelennek meg, amely mindenki státuszát egy helyre gyűjti, általában a főoldalon, hogy a csoport többi tagja tudhassa, mi történik. A közösségi hálózatok többsége könnyű fájlmegosztást tesz lehetővé; videókat, fo- tókat és egyéb tartalmakat küldhetünk át ismerőseinknek. Csoportalapú közösségi hálózatok az oktatásban Amikor konstruktivista oktatási célra közösségi hálózatot használunk, legjobb nem egyének köré szerveződő szolgáltatást választani, hanem olyat, amely elsődle-