Page 125 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 125
6. fejezet: Közösségi hálózatok 123 A hálózat felhasználása online szerepjátékokra Mint említettük, a kommunikációval kapcsolatos pedagógiai elemeket jól támo- gatják a közösségi hálózatok. Ám nem kell magunkat csak a tartalommegosztás, fórumok, üzenőfali kommentek és egyebek használatára korlátozni. A közösségi hálózatok másra is használhatók. Az online szerepjátékok például elég jól kibonta- kozhatnak az átlagos közösségi hálózatokon található eszközökkel. Közösségi hálózaton úgy játszhatunk szerepjátékokat, ha kiválasztunk egy vitás témát, amelyhez számos különböző álláspont tartozhat; ilyen például a genetikai- lag módosított élelmiszerek vagy a klímaváltozás témája. Alakítsunk különböző csoportokat a diákokból úgy, hogy minden csoport más érdekcsoportot képvisel- jen; a genetikailag módosított élelmiszerek esetében lehetnek tudósok, jogászok, gazdálkodók, politikusok, környezetvédők és szkeptikusok. Ha a csoportbeosztás megvan, a diákok azt az álláspontot veszik fel, amelyet a csoportjuk tagjai a „való életben” képviselnek. A csoportok a hálózaton, a csoportfelületen vitát folytathat- nak a témáról, a stratégiáról, a politikai szempontokról, a beavatkozás lehetőségei- ről, az ellentmondásokról – bármiről, ami a témához kapcsolódik. A csoportfelület (lehetőség szerint) legyen zárt, hogy különösen a kialakuló „stratégia” titokban maradjon a többi csoport elől. Időnként minden csoport képviselői megjelennek a „nyilvános” térben, amit az egész osztály lát, és megpróbálják meggyőzni a többi csoportot a saját álláspontjuk helyességéről, tárgyalnak a problémáról, stb. Az ilyen szerepjátékoknak nem feltétlenül kell mai jelenségekről szólniuk: a történelemtanárok például szervezhetnek olyan szerepjátékokat, amelyekben a középkori társadalom osztályai vagy a második világháború főbb erői vitáznak. A művészettörténet-tanárok a művészet nagy mozgalmait képviseltethetik diák- jaikkal, és az adott mozgalom esztétikája szerint bírálhatják a többi korszak jelen- tős alkotásait. Az a lényeg, hogy kreatívak legyünk a feladatok kitalálásában és saját céljainkra használjuk fel ezeket az eszközöket.