Page 274 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 274
272 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Cookie-k használata és monitorozás Az internetböngészők többsége használ cookie-kat (más néven: sütik); ezeket a kis adatcsomagokat akkor alkalmazzuk, amikor belépünk egy weboldalra. A cookie-k teszik lehetővé a böngészőnek, hogy monitorozza vagy kövesse felhasználói adata- inkat, hogy a weboldal megjegyezze preferenciánkat; így nem kell újra és újra be- gépelnünk ugyanazt az információt. A cookie-k nem vírusok, nem férgek, nem generálnak levélszemetet és felugró ablakokat, nem reklámcélt szolgálnak. Néhány internethasználó azonban szeretné, ha nem maradna utána „sütinyom”, valahány- szor felkeres egy weboldalt. Ezért a böngészők nagy része megengedi, hogy kikap- csoljuk a cookie-kat (ezt az opciót a „beállítások” vagy hasonló menüpont alatt ta- lálhatjuk), így nem keletkezik ilyen adatnyom. Mondjuk el diákjainknak, hogyan tehetik meg ezt internetböngészőjükben. Ha további információt szeretnénk kapni a cookie-król, olvassuk el a Wikipédia „HTTP-süti” szócikkét. Ügyfélszolgálat és hibaelhárítás a közösségimédia-szolgáltatóknál A közösségimédia-szolgáltatások nagy része ingyenes. Ez azt jelenti, hogy a szol- gáltató valószínűleg nem ad meg ügyfélszolgálati telefonszámot, amit ingyenesen, a nap 24 órájában bármikor felhívhatunk. Ám ha ilyen ügyfélszolgálatot várnánk el, olyan támogatási modellt feltételeznénk, ami teljesen felesleges, ha jól megter- vezett online szoftverszolgáltatást használunk, és maga a szoftver ad meg minden szükséges utasítást a megfelelő időben (további információ a 3. fejezetben). Ám ha valami nem működik, és nem találtunk megoldást a problémára, ma- gunkra maradhatunk. Ezért tanácsos olyan szolgáltatást választanunk, amelynek komoly felhasználói közössége, nagy információtartalmú fórumai és átfogó GYIK- oldala van. Segítség lehet, ha van kapcsolattartási e-mail cím, telefonszám vagy online kérdőív, hogy kapcsolatba tudjunk lépni a szolgáltatóval, ha nem találunk választ a kérdésünkre a fórumokon, Google-kereséssel vagy a GYIK-oldalon – de nincs garancia arra, hogy hamarosan (vagy egyáltalán) választ kapunk a kérdé- sünkre. Az időzónakülönbségeket is fgyelembe kell vennünk. Mi van akkor, ha küldhetünk e-mailt a szolgáltatónak, fel is hívhatjuk, de olyankor adódik problé- ma, amikor a szolgáltató országában, a világ másik végén éjjel van? Meg kell tanulnunk, hogyan oldhatjuk meg a problémát online. Tegyük fel ma- gunknak a kérdést: „Megvan a tudásom ahhoz, hogy egyedül megoldjam a prob- lémát? Ismerem a közösségi média nyelvezetét, hogy (1) pontosan megnevezzem a problémát, (2) megoldást keressek, és (3) alkalmazzam a talált megoldást?” Gyakorlatot kell szereznünk az online problémamegoldás területén, mielőtt olyan tanítási-tanulási projektbe kezdünk, amelyben külső közösségimédia-szolgálta- tásokat használunk.
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279