Page 137 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 137
7. fejezet: Podcasting, zene- és audioanyagok 135 – Az interjú céljának közlése – Az interjúkészítés idejének és helyének kiválasztása – Interjúterv felvázolása – Az interjú felvétele – Köszönőüzenet küldése az interjúalanynak Fontos, hogy amikor interjúkat tervezünk, és felvázoljuk a tervezett interjúk idő- beli sorrendjét, a diákok elsődlegesen arra gondolnak, mennyi idejük van az inter- jú felvételére, nem pedig arra, hány kérdést kell feltenniük. A podcastműfajban nagyon fontos az időkeretek betartása, mivel előfordulhat, hogy a beszélgetés lé- nyegesen eltér a fő témától; ha ez történne, a szerkesztésnél ki kell vágni a témá- hoz nem kapcsolódó vagy irreleváns részeket, ami nagyon időigényes munka tud lenni. Mindig az a legjobb, ha a nyers felvétel „tiszta”, vagyis nincsenek benne szünetek, bakik. Így csökken a szerkesztésre fordítandó idő. Jó ötlet odaadni az interjúalanyoknak az interjú tervezetét, vagy a feltenni kí- vánt kérdések listáját, hogy tudják, mire koncentráljanak a beszélgetés során, de ne törekedjünk arra, hogy előre leírják a válaszokat, mivel a hallgatók felismerik, hogy nem spontán beszédet, hanem olvasott szöveget hallanak. Röviden célszerű tájékoztatni az interjúalanyt a felvétel folyamatáról (vagyis, ha valamivel nem elé- gedettek, azt később ki lehet vágni az interjúból), a felvétel időtartamáról, és ar- ról, hogy szeretnénk, ha az időkereteken belül sikerülne maradni, illetve meg- egyezhetünk valami jelben, amivel jelezzük, ha tovább kell lépni a következő té- mára, vagy be kell fejezni a beszélgetést. Azon is érdemes elgondolkodni, szükséges-e a szerkesztett interjút bemutatni adásba kerülés előtt, vagyis engedélyt kell-e kérni ahhoz, hogy felhasználhassuk az interjút. A könyv weboldalán példák találhatók az adásba kerülés előtti interjú- műveletekre, valamint szükség szerint átalakítható vázlatokra. Ha folyamatos, rendszeresen nyilvánosságra hozott podcastot tartunk fenn, jól jöhet, ha mindig van egy epizód „talonban”, vagyis befejezett rész, amit bármikor adásba küldhetünk. Ha előre nem látható akadály adódik, és meg- szakad a felvételek készítésének menetrendje (például egy interjúalany hirte- len elérhetetlenné válik), leadhatunk egy másik kész epizódot, így nem sza- kad meg az adásfolyam. A hangfelvétel helyszíne Függetlenül attól, hogy milyen technikai megoldással készítjük a felvételt – digitá- lis diktafonnal vagy egyenesen a számítógépbe –, megfelelő helyszínre van szük-
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142