Page 132 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 132
130 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Informatív podcastok Mivel a podcast kitűnő médiuma az információmegosztásnak, számos tanár adja feladatul diákjainak, hogy fontos oktatási tárhelyeken helyezzék el podcastjaikat. Ha például az osztály a Naprendszerről tanul, a diákok csoportokban gyűjthetnek adatokat a Naprendszer különböző elemeiről, és ezeket külön podcastokban tölt- hetik fel. Lehetnek olyan epizódok, amelyek az egyes bolygókat mutatják be, szól- hat egy epizód az égitestek pályájáról, a gravitációtól, az űrkutatásról, a Napról, az aszteroidákról. Ha Róma történetét tanítjuk, podcastingepizódok készülhetnek a római társadalom különböző időszakairól, jelenségeiről: a köztársasági időszak- ról, a császárokról, a demokráciáról, a rabszolgaságról, a rómaiak hétköznapjairól, Pompeiiről, a légiókról stb. Vélemény- vagy gondolatalapú podcastok Az osztály podcastjainak azonban nem szükséges tisztán információközlő jellegű- nek lennie. A podcast mint kommunikációs közeg tökéletesen alkalmas arra, hogy feltárjunk egy adott témáról szóló különböző véleményeket és eltérő nézőpontokat; ez különösen interjúk és szakértői panelbeszélgetések révén valósítható meg. A vé- lemények feltárásának jó módja, ha mindegyik véleménybemutató epizódban ugyanazt a keretkérdést tesszük fel a különböző válaszadóknak. Ha például az osztály talajtant tanul, egy-egy epizódot szentelhetünk a „Jobb a komposzt, mint a műtrágya?” vagy „A termőföld sótartalma milyen mértékben függ az emberi je- lenléttől?” kérdéseknek. A diákok a tantervi anyaggal foglalkoznak, csak a téma feldolgozása során a hangsúly nem elsősorban a tényadatok információbázisának kialakításán van, hanem inkább a kritikára és a vitára tevődik át. Vélemény- vagy gondolatalapú podcastfeladatot természetesen csak olyan té- mák esetében adjunk, amelyek nem vezethetnek gyűlöletbeszédet tartalmazó, gya- lázkodó vagy más módon sértő kommentekhez. Gondosan válasszuk meg tehát a témát, mérjük fel, hogy milyen irányba mehetnek el az interjúk, panelbeszélge- tések. Különleges szempontok Podcastprojektet indítani az osztállyal nem kis feladat. Először is túl kell jutnunk a technikai elemeken (hangfelvétel, szerkesztés, közzététel). Ám konceptuális és jogi megfontolásokat is fgyelembe kell vennünk.