Page 133 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 133
7. fejezet: Podcasting, zene- és audioanyagok 131 A podcast koncepciójának kialakítása Fontos rászánni az időt annak átgondolására, hogy a podcast milyen általános megközelítésben mutassa be a témát. Adjuk feladatul diákjainknak, hogy gondol- ják át az alábbiakat: – Mire koncentrál a podcast? Tágabb áttekintést ad, ami a tananyag minden témá- ját lefedi, vagy egyetlen témára szűkítjük le, de azt alaposan körüljárjuk? – Mi a podcast célja? Tájékoztatás? Szórakoztatás? Figyelemfelkeltés? Eredmé- nyek, felfedezések megosztása? Közösségépítés? Írjunk le három-négy célt… konkrétan. Esetleg megfogalmazhatunk podcast-küldetésnyilatkozatot is. – Kik alkotják a közönséget? A többi diák? Szülők? Bárki a világban? Mekkora közönségre számítunk? Milyen keresletre vagy konkurenciára számítunk? És számít ez egyáltalán? – Mik a podcastjaink alapvető szabályai? Vannak kerülendő témák? Mi a meg- felelő stílus, nyelvezet? Mi az, ami abszolút tilos? Amint megegyezés született az általános koncepcióról, ideje eldönteni, mi a leg- jobb formátum elképzeléseink megvalósítására. A podcast stíluselemeinek meghatározása Podcastokat többféle stílusformátumban készíthetünk. Dönthetünk úgy, hogy „egy kicsit ebből is, egy kicsit abból is” veszünk, de úgy is, hogy csak egy stíluselemet, egy módszert választunk. A leggyakoribbak: – Interjúk – Ötleteket, tanácsokat tartalmazó szegmensek – Információközlő szegmensek – Utcai interjúk (véletlenszerűen kiválasztott riportalanyokkal) – Panelbeszélgetések – Mini-dokumentumműsor – Zenei közjátékok, szignálok – Osztálybeszámolók A stílusformátum összetettsége attól függ, hogy mit akarunk elérni. Például lehet, hogy egyszerűen egy interjút akarunk bemutatni, amelyben egy diákriporter kér- dez, egy vendég válaszol, és van bevezető és levezető zene. Előfordulhat, hogy ennél összetettebb hanganyagot szeretnénk, amelyben van főinterjú, megkérdez- zük az utca emberét is, van „tippek és tanácsok” szegmens, egy kis zene és osz- tálybeszámoló néhány diáktól. Akármi is legyen a szerkezet, lényeg, hogy legyen hozzáférésünk, és rendszeresen tegyünk közzé új tartalmakat.
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138