Page 140 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 140
138 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? lenti, hogy a művészek megengedik, hogy mások bizonyos feltételekkel felhasznál- ják a műveiket; ilyen feltétel például az, hogy csak a nem kereskedelmi célú felhasználás ingyenes, és a szerző/előadó nevét felhasználáskor fel kell tüntetni. Ez történhet a „lekonferálásban” vagy a podcast végén a közreműködők felsorolásá- ban. Ne feltételezzük azonban, hogy az ezekhez hasonló tárhelyekre feltöltött zene mindig teljesen és automatikusan a Creative Commons licence alá tartozik; gondo- san olvassuk el az egyes zeneszámok melletti egyedi felhasználási feltételeket! Az a helyzet, hogy nagyon sok ingyenes, „podsafe” zene fnoman szólva nem túl jó. Készüljünk fel, hogy sok időt kell töltenünk azzal, hogy sok gyenge zenét hallgatunk végig az osztállyal, mire olyanokat sikerül talál- nunk, amit megfelelőnek tartunk a podcasthoz. Vegyük ezt fgyelembe a pro- jekt időigényének kalkulálásakor. Podcastok publikálása Amint megvan a szerkesztett audiofájl, el van mentve és adáskész, közzé kell tenni valahol a neten. A legfontosabb, hogy a podcastunk (vagyis az egész audiosorozat, ne csak az egyes fájlok) rendelkezzen RSS-feeddel (az RSS-ről bővebben a 3. feje- zetben olvashattunk). Ha az osztályblogon publikáljuk a podcastot, akkor automa- tikusan kap feedet, mert a blogokba ez a továbbítási tulajdonság be van építve. Ha podcasttárhelyre töltjük fel, mint például a PodBean.com, az szintén automatikus hírfolyamba továbbítást (feed) jelent a feliratkozóknak. Innentől egészen egyszerű feltölteni a podcast legújabb epizódját a blogra vagy más oldalra. Amint feltöl- töttük, azaz „publikáltuk”, a feliratkozott hallgatók automatikusan le tudják tölteni a legújabb részt az eszközükre. Érdemes megfontolni, hogy párhuzamosan kü- lönböző helyekre töltjük fel poscastjainkat (például az iTunesra, a PodBeanre, a Radiowaves.co.uk-ra vagy a PodcastPickle-re); így szélesebb közönségre talál- hatunk. Jogi kérdések Bár kicsi a valószínűsége annak, hogy jogi bonyodalmaink támadnak amiatt, amit valaki egy diákinterjúban mond, vagy valami kellemetlenség történne a diákok podcastjainak következtében, jó, ha a kockázatok megfelelő kezelésével kizárjuk az esetleges problémákat. Különösen azt kell kizárnunk, hogy jogi lépéseket lehes- sen tenni az interjúalanyok, illetve a podcast résztvevőinek bármilyen sérelme, vesztesége vagy kára miatt, amelyet a podcast készítése, illetve terjesztése során