Page 141 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 141
7. fejezet: Podcasting, zene- és audioanyagok 139 elszenvedhettek. Ez nem olyan borzalmas, mint amilyennek hangzik, mivel csak azt jelenti, hogy megkérjük a résztvevőket (illetve szüleiket vagy gondviselőiket), hogy írjanak alá egy lemondó nyilatkozatot, amely mentesíti az iskolát a jogi fele- lősség alól. Lemondó nyilatkozathoz mintát a könyv weboldalán találhatunk. Ide tartozik az is, hogy kérjünk engedélyt a nyilatkozóktól a hangfelvételre és annak digitális terjesztésére. Ahogy a kártérítési igényről lemondó nyilatkozat ese- tén láttuk, tanácsos a résztvevőkkel még a felvétel indítása előtt aláíratni egy nyi- latkozatot, amely szerint a hangfelvétel készítéséhez hozzájárulnak. Vannak, akik előbb bekapcsolják a hangrögzítőt, és felteszik az interjúalanynak a kérdést: „Hoz- zájárul ahhoz, hogy a beszélgetés hangrögzítésre kerüljön és a felvételt az interne- ten közzétegyük?” Némi „megerősítést” ad az írásos nyilatkozat mellett, hogy a nyilatkozó hangján, az eredeti felvételen is elhangzik a válasz. Ezt később, szük- ség esetén be lehet mutatni. Éppen ezért mindig őrizzük meg az eredeti fájlt. A podcastprojekt indítása előtt további lehetséges problémákra is gondolni kell – és ezeket meg is kell beszélni a diákokkal. Ide tartozik a rágalmazás és a becsü- letsértés, az információs önrendelkezési jog megsértése, a titoksértés, szerzői jog- díjas anyagok, szellemi tulajdon jogosulatlan felhasználása. Ezek közül néhány té- mával részletesen foglalkozunk a 16. fejezetben. Feladat: Hívjunk meg ebédre egy podcastszerzőt! A podcastszerzők imádnak a tevékenységükről beszélni; ezért a saját podcastprojekt indításának leggyorsabb módja, ha találunk egy barátot vagy egy barát barátját, kollégát, ismerőst, aki tapasztalt ezen a területen. Ajánljuk fel, hogy meghívjuk ebédre; az étkezés egy-két órája alatt igyekezzünk minél többet megtudni podcastprojektjükről. Körülbelül ezekhez hasonló kérdése- ket tegyünk fel nekik: – Miért döntött a podcastolás mellett? – Hogyan kezdte el? – Milyen volt a tervezési folyamat? – Milyen podcastformátumot használ? Teljesen egyedül készíti, vagy inter- júkat is vesz fel, esetleg más elemekkel is kibővíti az epizódokat? – Milyen gyakran publikál új epizódot? – Mit vár el a közönség megjelenési gyakoriság, hangminőség, változatos- ság és egyebek tekintetében? – Előzetesen vázlatot ír, és ahhoz ragaszkodik, vagy ennél sokkal szabadab- ban alakul a műsor? – Milyen felszerelést használ? Mi a felvevőeszköz? Milyen szoftverrel szer- keszt? Milyen mikrofonokat, fejhallgatókat használ?
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146