Page 268 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 268
266 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? – Hogyan azonosítsuk a kockázatokat, hogyan reagáljunk rájuk, hogyan f- gyeljük a kockázatokat, és mit tehetünk ellenük? – Hogyan írjunk kockázatkezelési tervet? Kiindulópontnak kitűnő a JISCInfoNet.ac.uk oldal. (Keresés: „JISC risk”) 2. lépés: Minden kockázati tételhez rendeljünk naplóbejegyzést. Ez segít do- kumentálni az egyes kockázatokkal kapcsolatos tényezőket. Például: – Leírás. Megfogalmazás: „Fennáll X bekövetkeztének kockázata, ennek oka/okozója Y lehet, és Z történhet.” Egyik saját kockázatelemzésemből vett példa: „Fennáll a kockázata, hogy az egyetemet beperlik az adatbiz- tonsági törvény (1988) alapján azért, mert illetéktelenül adott ki személyes adatokat; ez az intézménynek presztízsveszteséget és anyagi veszteséget is okozhat.” – Valószínűség. A kockázati esemény bekövetkeztének esélye. – Hatás. Amennyiben a kockázati esemény bekövetkezik, milyen hatással van ránk, a kollégákra, a diákokra és/vagy az intézményre. – Kárenyhítési stratégiák. Meglévő tervek és tevékenység az esetlegesen be- következhető kár megelőzésére. Számos ilyen terv, stratégia található az előzőekben, az „Átgondolandó” pont alatt. –  Kockázatkezelés. Mit kell tenni, ha a kockázati esemény bekövetkezik? A fentiekben „Ha minden rosszul sül el…” címszó alatt találhatók javasla- tok arra, mit tehetünk, ha a veszély valósággá vált. 3. lépés: Beszéljük meg a kockázatkezelési tervet egy kollégával, vagy ami még jobb, az oktatási hatóság egy kockázatkezelési szakemberével. A terv mindig legyen naprakész, igazítsuk a változásokhoz. Összegzés – A kockázatot elkerülni nem, csak kiküszöbölni lehet. Közösségimédia- szolgáltatásokat csak akkor használjunk az oktatásban, ha tájékozottak vagyunk az információs önrendelkezési és szerzői jogi kérdésekben, is- merjük a felhasználási feltételeket, és tudjuk, hogyan működnek a közös- ségimédia-szolgáltató cégek. – Ha valami kellemetlenségünk adódik a közösségi média oktatási célú fel- használása során, vagy jogsértés történik, azonnal függesszük fel a szol- gáltatás használatát, és elemezzük a helyzetet. Ne vegyük félvállról a problémát, ne használjuk tovább a közösségi médiát a diákjainkkal, mond-
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273