Page 68 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 68
66 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Milyen személyiségvonások szükségesek a közösségi média sikeres alkalmazásához? A közösségi médiáról szóló könyvek és weboldalak gyakran csak a digitális eszkö- zök és technológiák közötti navigációhoz szükséges funkcionális vagy technikai képességekre koncentrálnak. Ám a megfelelő hozzáállás és problémamegoldó ké- pesség is alapvető fontosságú minden tanárnak, aki szeretne a közösségi média magabiztos, hozzáértő, megfontolt, gondolkodó felhasználója lenni az osztálytermi oktatásban. Hozzáállás Valószínűleg a közösségi médiához való hozzáállásunk az egyetlen nagyon fontos előfeltétel a digitális technológiák és eszközök sikeres felhasználásához a tanítási, tanulási folyamatban. Azoknak, akik már használták kommunikációra a közösségi média felületeit, és ezeket természetesnek találják, talán elkelne a lelkesedés tom- pítása, és fel kéne ismerniük, hogy a közösségi média felületeinek használata nem feltétlenül jelenti azt, hogy oktatási alkalmazásukban is jártasak lennének. A tech- nológia használatában való magabiztosságot és jártasságot nem szabad összeté- veszteni az ilyen források kritikus, oktatásbeli alkalmazásának képességével. Hasznos lehet, ha nyitottak vagyunk saját, a közösségimédia-rendszerekről meg- lévő tudásunkra, és hajlandóak vagyunk repertoárunkat bővíteni. Ezzel ellentétben megrémíthet a gondolat, hogy a közösségi médiát az osztály- teremben használjuk, és nyugtalaníthat a tudat, vajon mi lesz az adatainkkal, miu- tán az interneten nyilvánosságra hoztuk. Jól tesszük, ha szkeptikusak vagyunk a digitális környezettel kapcsolatban, de szkepticizmusunkat ne ismerethiányra ala- pozzuk. Ismerjük el, hogy a közösségi média megjelent, életünk része, és meg kell tanulnunk, hogyan működik. Csak akkor hozhatunk információn alapuló, érvé- nyes döntéseket arról, hogy mi alkalmas és mi nem alkalmas oktatási környezet- ben való felhasználásra, ha megfelelően értjük a digitális környezetet. Feltehetjük magunknak a kérdést: „Hogy a csudába fogom én ezt megtanulni?” Néhány fontos érv: – Nem lehet nem tudomást venni róla. Néhány idősebb felhasználó azért riadt el a közösségi média alkalmazásától, mert rossz tapasztalataik voltak a „Web 1.0” digitális eszközeivel. Esetleg megpróbáltak valamit közzétenni a „régi” interne- tes technológiával, és azt tapasztalták, hogy a rendszer összeomlott, és kemény munkájuk eredménye odalett; esetleg nem megfelelő gombot nyomtak meg, és az adott szervezet egész weboldala eltűnt. Ám a „Web 2.0”-alapú közösségi mé- diát úgy tervezték, hogy könnyű legyen az interneten tartalmat közzétenni, ami