Page 67 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 67
3. fejezet: A közösségi média funkcióinak és alkalmazásának jellemzői 65 A közösségi média osztálytermi tesztelése A közösségi média néha másképpen működik más digitális környezetben. Előfor- dul például, hogy egy szolgáltatás egészen jól működik PC-n, de Mac-gépeken már nem olyan jó; ugyanígy Firefox-böngészővel jó, de Internet Explorer alatt elég gyenge. Mint a 2. fejezetben említettük, ki kell próbálni a használni kívánt szolgáltatás(oka)t iskolai számítástechnikai környezetben, nem tanári, hanem diákhozzáférési körülmények között, mindkét fő operációs rendszerben (PC és Mac), és a két nagy böngészővel, az Internet Explorerrel és a Firefoxszal is. A diá- kok talán semmit nem találnak lehangolóbbnak annál, mint hogy egy widget reme- kül működik az otthoni gépükön, de az iskolában be sem töltődik. Pár szó a Word szövegszerkesztőről… Se mi, se a diákok ne használják a Microsoft Word szövegszerkesztőt olyan szöveg alkotására, amit majd az osztály közösségimédia-felületére akarnak bemásolni. Ennek két oka van: 1. A Word használatakor kialakított kognitív stílus különbözik attól, amit egyene- sen közösségi felületekre írásnál alkalmazunk. A Word szövegszerkesztőt álta- lában esszék, hosszabb szövegek írásával asszociáljuk, amely arra késztetheti a szövegalkotót (minket és a diákokat is), hogy az online munkában nem helyén- való, túl formális stílust és hangnemet használjanak. 2. Valószínűleg formázási problémák merülnek fel: a médiaformátumok közötti átvitel azt eredményezheti, hogy amikor a Word-dokumentumot bemásoljuk az osztály által használt közösségimédia-felületre, bizonyos elemek furcsán jelen- hetnek meg, és kénytelenek leszünk újraformázni a szöveget. (Dupla munka.) Ezek a formázási problémák akkor is előfordulnak, ha a Microsoft programjain belül mozgatunk szövegeket, például MS PowerPointból MS Wordbe, ami csak egy a számos ok közül, hogy miért ne szerkesszünk soha PowerPoint-prezen- tációt Wordben, azzal a szándékkal, hogy ha végeztünk, majd átmásoljuk a PowerPointba. Azt gondolhatnánk, hogy ha hosszú és bonyolult szöveget akarunk kitenni egy weboldalra, a Wordben megírt szöveggel valamiféle „biztonsági másolatunk” lesz. Ez bizonyos fokig igaz is, de valószínűleg jobb, ha a Wordbe csak bemásolunk, és (a fent említett okokból) nem másolunk ki onnan semmit. Más szóval: ha bonyolult szöveget írunk, jó ötlet lehet a webfelületen írt anyagot kimásolni, és Wordben vagy más szövegszerkesztőben „tárolni” addig, amíg nem fejeztük be teljesen, és nem publikáltuk online.