Page 67 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 67
3. fejezet: A közösségi média funkcióinak és alkalmazásának jellemzői  65 A közösségi média osztálytermi tesztelése A közösségi média néha másképpen működik más digitális környezetben. Előfor- dul például, hogy egy szolgáltatás egészen jól működik PC-n, de Mac-gépeken már nem olyan jó; ugyanígy Firefox-böngészővel jó, de Internet Explorer alatt elég gyenge. Mint a 2. fejezetben említettük, ki kell próbálni a használni kívánt szolgáltatás(oka)t iskolai számítástechnikai környezetben, nem tanári, hanem diákhozzáférési körülmények között, mindkét fő operációs rendszerben (PC és Mac), és a két nagy böngészővel, az Internet Explorerrel és a Firefoxszal is. A diá- kok talán semmit nem találnak lehangolóbbnak annál, mint hogy egy widget reme- kül működik az otthoni gépükön, de az iskolában be sem töltődik. Pár szó a Word szövegszerkesztőről… Se mi, se a diákok ne használják a Microsoft Word szövegszerkesztőt olyan szöveg alkotására, amit majd az osztály közösségimédia-felületére akarnak bemásolni. Ennek két oka van: 1. A Word használatakor kialakított kognitív stílus különbözik attól, amit egyene- sen közösségi felületekre írásnál alkalmazunk. A Word szövegszerkesztőt álta- lában esszék, hosszabb szövegek írásával asszociáljuk, amely arra késztetheti a szövegalkotót (minket és a diákokat is), hogy az online munkában nem helyén- való, túl formális stílust és hangnemet használjanak. 2. Valószínűleg formázási problémák merülnek fel: a médiaformátumok közötti átvitel azt eredményezheti, hogy amikor a Word-dokumentumot bemásoljuk az osztály által használt közösségimédia-felületre, bizonyos elemek furcsán jelen- hetnek meg, és kénytelenek leszünk újraformázni a szöveget. (Dupla munka.) Ezek a formázási problémák akkor is előfordulnak, ha a Microsoft programjain belül mozgatunk szövegeket, például MS PowerPointból MS Wordbe, ami csak egy a számos ok közül, hogy miért ne szerkesszünk soha PowerPoint-prezen- tációt Wordben, azzal a szándékkal, hogy ha végeztünk, majd átmásoljuk a PowerPointba. Azt gondolhatnánk, hogy ha hosszú és bonyolult szöveget akarunk kitenni egy weboldalra, a Wordben megírt szöveggel valamiféle „biztonsági másolatunk” lesz. Ez bizonyos fokig igaz is, de valószínűleg jobb, ha a Wordbe csak bemásolunk, és (a fent említett okokból) nem másolunk ki onnan semmit. Más szóval: ha bonyolult szöveget írunk, jó ötlet lehet a webfelületen írt anyagot kimásolni, és Wordben vagy más szövegszerkesztőben „tárolni” addig, amíg nem fejeztük be teljesen, és nem publikáltuk online.
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72