Page 23 - A médiáról neked, 2. rész
P. 23
A SZLOGEN könnyen 21 C;=@;=O;P>;JĬ CED:7JZ ;=O<7@J7 @;BCED:7JZ 7C;BO A LOGÓ ;=O L?PKòB?I @;BZ 7C;BO 7P 7:EJJ J;HCĄA>;PZ CòHAò>EP A7F9IEBħ:?A 7P 7:EJJ J;HCĄA;J 7PEDEIĕJ@7Z AĪDDO;D <;B?IC;H>;JĬLĄ J;IP? Hogyan hat a reklám a gondolkodásunkra, a mindennapi életünkre? Ha nagyon sok reklámmal találkozunk, összekeverhetjük a reklámok bemutatta világot a valódi világgal. A reklámok szép, gondtalan, egyszerű, trendi, színes, idilli világot mutatnak be, szép (vagy legalább vicces) embereket, gyönyörű helyszíneket. Azt az érzést kelthetik bennünk, hogy ha megvesszük a reklámozott terméket, a szereplőkhöz hasonlóvá válhatunk. A reklámok szereplői nem hús-vér emberek, hanem idealizált és leegyszerűsített karakterek. A nagypapák kicsit nehezen mozognak, és sok mesét tudnak. A zenészek lazák és természetesen kócosak. A nők fiatalok és szexisek, vagy ha már anyukák, akkor csinosak és háziasak. A valóságban azonban sokféle nagypapa, zenész, fiatal nő vagy anyuka van – az ilyen ípiának.iákppiának. leegyszerűsítő bemutatást hívjuk sztereotípiának. sztereottíztereotíztereotí k k s k s Megtévesztő lehet az is, ahogy a reklám a hétköznapi problémákat és azok megoldását mutatja be. Ha fáj a fejünk, a gyógyszer rögtön elmulasztja. Ha éhesek vagyunk, anya levesporból készült finom levest tesz elénk, vagy bekapunk egy szelet csokit, illetve müzliszeletet. A reklámban szereplő gyerekek mindig megkapják a legújabb játékot, nem baj, ha összepiszkolják a ruhájukat, és nagyon jól néznek ki, amikor a buliban táncolnak. Nem szabad elfelejteni, hogy a reklám célja a termék eladása, így a reklámok legtöbbször rméket. nélkülözhetetlennek és tökéletesnek mutatják be a terméket. ján dönts! Használd a józan eszedet, ne egyedül a reklámok alapján dönts! ?=O;B;C ĄH:;ABĬ:ĄI vágy 9I;B;ALĄI P 7 DĄ=O IPħ 7 H;ABòC CŁAĪ:ĄIĄJ ĕH@7 B; BĬIPĪH C7=òH7 LED@7 7 E=O 7 J;HCĄA;J C;=IP;H;PP;Z LĄ=ŀB H;ABòC 9ĄB@7Z >E=O ;B7:@7 7 J;HCĄA;JZ ;PĄHJ 7 79;8EEAED ĄHJ>;JĬZ >E=O '$1+'$" Z L?IPEDJ IEAIPEH 7AòH 9I;B;ALĄIH; ĪIPJĪDP? I;B;ALĄI 7PZ >7 ;BC;=OŀDA 7 8EBJ87Z ĄI C;= ?I JĄL;IPJ?Z <ĄBH;?D7 7 B?A; =EC8H7 A7JJ?DJKDA ;P 7 % &!(-$ !É !BO;D FĄB:òKBZ 7C?AEH 7 H;ABòC8ĄB? IP7BEDD7 7PJ òBBĕJ@7 C7=òHħBZ >E=O ;=ĄIPIĄ=;IZ L7=O ;=O CEIħFEH 7PJZ >E=O CòI CEIħFEHH7B D;C @ĪDD;A A? 7 ò8ħB A SZTEREOTÍPIA B;;=OIP;HŁIĕJ;JJ @;BB;CPĄIJZ =ED:EBAE:òICħ:EJ @;B;DJ ?PEDOEI ;C8;H;AHĬB 7PJ =ED:EB@KAZ >E=O >ECE=ĄD T;=O?IP;D ĕ=O ;=OIP;HŁ88 C;=?IP;D C?D:7DDO?7D CòIEA L7=OKDA