Page 2 - ertse_meg_on_is_a_mediauzeneteket
P. 2
MIT KÍNÁL EZ A FÜZET? Gyerekek közelében élő felnőttként egyre többször tapasztaljuk, hogy a nagyobbak, de gyakran a kicsik is rengeteg időt töltenek médiaeszközeik használatával. Tévéznek, videojátékoznak és neteznek, néha akár mindhármat egyszerre. Ők már ebbe a medi- atizált világába születtek bele, de szüleik, pedagógusaik, felnőtt ismerőseik számára gyakran érthetetlen az a közeg, amelyben ők ennyire otthonosan mozognak. Ebben az ismertető kiadványban korosztályok szerint írtuk le, milyen jellegzetes problémákra milyen válaszokat adhatnak a tudatos felnőttek. Olyan tippeket és hasznos tanácso- kat fogalmazunk meg, amelyek abban segítenek, hogy hogyan tanítsuk meg a gyere- keket a tartalmak józan és kritikus szemlélésére. MI A MÉDIAÉRTÉS? Sokat hallunk arról, hogy a média tudatos használata és a médiaüzenetek megfelelő értelmezése elengedhe- tetlen készség egy 21. századi ember számára. De mit is takar ez a rejtélyes kifejezés: médiaértés? Nem kell bonyolult összefüggésekre gondolnunk, nemes egysze- rűséggel azt jelenti, hogy képesek vagyunk józan kritikával szemlélni, elemezni és akár értékelni is azt az információhal- mazt, amely a médián keresztül – vagyis a tévéből, a rádióból, az internetről vagy a sajtóból – eljut hozzánk. MIÉRT FONTOS A MÉDIAÉRTÉS? Aki sok időt tölt gyerekek közelében, az tudja, hogy a f atalok rengetegszer, sőt, néhányan akár folyamatosan is használják saját médiaeszközeiket. Televízióznak, okostelefonokon üzengetnek egymásnak, közösségi médiát használnak vagy f lmeket néznek és zenét hallgatnak a saját szá- mítógépükön. A f atalok élete tehát egy úgynevezett mediatizált világban zajlik, és ez az oka an- nak, hogy a médiaértés kulcsfontosságú szerepet játszik a gyerekek és a f atalok oktatásában is. Felmerülhet, hogy hogyan lehet hiteles egy felnőtt a médiaértés területén azok előtt a gyerekek előtt, akik nap mint nap használják a netet, hatalmas médiagyakorlattal rendelkeznek és gyak- ran sokkal jobban kiismerik magukat az újszerű infokommunikációs kifejezések között, mint az idősebbek. Azt kell szem előtt tartanunk, hogy nem tiltani vagy oktatni akarjuk a gyerekeket, hanem tudatosságra nevelni. A felnőttnek nem feltétlenül a tárgyi tudása nagyobb, hanem az élettapasztalata: nem azt kell megtanítanunk, hogy hogyan tudnak netezni, hanem azt, hogy hogyan tudják megfelelően értelmezni, használni vagy felhasználni azokat a tartalmakat, ame- lyekkel netezés közben találkoznak, és szükség esetén miként védelmezzék magukat ártalmat- lannak tűnő, de baljós tartalmaktól és virtuális helyzetektől. 2
   1   2   3   4   5   6   7