Page 27 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 27
Előszó E könyv célja összegezni mindazt a tudást és tapasztalatot, amely ahhoz szüksé- ges, hogy biztonságosan, hozzáértéssel és kreatívan integráljuk a közösségi médiát az oktatás, tanulás folyamatába. A teljesen kezdőknek kiindulási pontot, a bizony- talanoknak némi magabiztosságot ad, azok pedig, akik már a gyakorlatban hasz- nálják ezeket az eszközöket, jobban megérthetik, mitől sikeres a közösségi média alkalmazása az oktatásban. A könyv nem ad teljes részletességű képet a témáról (ahhoz sokkal nagyobb terjedelem kéne), ám átfogóan tárgyalja azt: benne van minden, amit a közösségi média oktatásbeli alkalmazásának elméletéről, pedagógiájáról, gyakorlatáról tudni kell. Szóba hozza a „nagy eszközöket”: beszél a blogokról, wikikről, közösségi hálózatokról és a posztokról és arról, hogyan szolgálja alkalmazásuk a hosszabb időtartamú oktatási projekteket. Részletesen elemzi a „kisebb eszközöket”, ame- lyekkel gyors sikert lehet elérni; ilyen az azonnali üzenetküldés, a kivágások (clippings), a Twitter, a gondolattérkép (mindmapping) és a dokumentummegosztás. Ám ugyanilyen fontos, hogy teljes fejezeteket szenteltünk a közösségi média szociokulturális aspektusának: a digitális műveltség, a „digitális bennszülöttek”, a digitális világban való részvétel és a „digitális szakadék” kérdéseinek a tanár és a diák szempontjából is. Végül az online kockázatok tárgyalásakor gyakorlati tanácsokat adunk, hogy segítséget nyújtsunk a szerzői jog, az információs ön- rendelkezés, az adatvédelem, a szolgáltatói szerződések, a tartalommegosztás, a sávszélességkvóták, a biztonsági másolatok, az adatfelügyelet és biztonság kér- déseiben, valamint más, vonatkozó témákban. A könyv nem a lépésről lépésre alkalmazott „hogyan kell…” módszert követi, abban a meggyőződésben, hogy ez a segítségmodell – és maga a használati utasí- tás – a közösségi média vonatkozásában elavult. A közösségi média eszközeibe eleve be vannak építve a felhasználókat segítő eszközök, és folyamatosan apró, gyakran alig észrevehető változások történnek a felületeken, ezért a használati uta- sítás hamar elavulna, valahányszor a webfejlesztők frissítik a szoftvert. A könyv inkább általános alapelveket fogalmaz meg, funkcionális megközelítést kínál, hogy
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32