Page 164 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 164
162 Műveljük a médiát! Digitális bennszülöttek Digitális bevándorlók A kutatást multitasking tevékenységként A kutatást fókuszált tevékenységnek tekinti fogja fel Az információt szabadon felhasználhatónak Az információt valaki szellemi tartja tulajdonaként értelmezi Az információhoz gyorsan akar hozzájutni Időt szán a kutatásra A keresésben a próba szerencse logikája A keresésben tervszerűen halad vezeti A hétköznapi nyelvet és fogalmakat részesíti Törekszik a terminológia használatára előnyben Megbízik a talált információban Megkérdőjelezi az információt A személyes véleményt értéknek tartja A személyes véleményt elfogultságnak tekinti Egyszerű meghatározásokra törekszik Összetett meghatározásokat dolgoz ki A nyomtatott, audio-, video- és multimédiás Előtérbe helyezi a nyomtatott szöveget szövegek között nem tesz különbséget Előbb együttműködik, miáltal Előbb önállóan dolgozik, és csak ezután információhoz és jelentésekhez jut, kezd együttműködni vagy megosztani majd ezt követően kezd önállóan dolgozni A kirajzolódó eltéréseket a mindennapi szülői és tanári tapasztalatok is alátámaszt- ják. Gyerekeink és diákjaink beszélgetéseikben, iskolai munkáikban egyre nehe- zebben igazodnak el az elvárásainkon, és egyre nyilvánvalóbban jelzik számunk- ra, hogy másképpen gondolkodnak. Beszédeikben flmeket és nem verseket idéznek, egymás között a videómegosztók képsoraival kommunikálnak, jobban kedvelik a tudósok személyes hangvételű blogjait, mint tudományos tanulmányait, rákérdezés nélkül, a tévedéstől egyre kevésbé tartva, elfogadják, amit közösségi felületeikre ismerőseik kiposztolnak. Tévedés azonban azt hinni, hogy kevesebbek vagy tudatlanabbak a korábbi generációk tagjainál. A másságuk, különbözőségük feletti tehetetlenség érzése sokkal inkább az elszakadás felismerésének következ- ménye. A ráébredésé, hogy erős, szignifkáns szakadáshoz érkeztünk, amelyet nem tudunk megszerzett kompetenciáinkkal áthidalni Mindaz, amire az 1990-es éveknél korábban születetteket az iskola szocializálta, mára nem tűnik alkalmas- nak, hogy hatékonyan szolgálja értelemszerű igényünket a folytonosság fenntartá- sára. Badke erről igen pesszimistán így fogalmaz: „Egy teljes generáció nő fel az elszabadult információs világ bölcsőjében, ahol az iskolai dolgozatok a Google-on keresztül szerzett adatokra támaszkodnak, és ahol szinte senki nem tudja már, mi is az az újság. Engedtük, hogy ez a nemzedék maga találja meg az információs
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169