Page 63 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 63
Andok MónikA: Átható médiakommunikáció 61 – A globalizáció a globális interakciók és folyamatok felgyorsulásával jár, hiszen a közlekedés és a kommunikáció világméretű rendszereinek fejlődése növeli az eszmék, a javak, az információ, a tőke és az emberek terjedésének, illetve moz- gásának a sebességét – Elmélyül a globális interakciók és folyamatok hatása: távoli események is nagy jelentőségre tehetnek szert helyi szinten, s még a leginkább lokálisnak tekinthe- tő események is rendkívüli globális következményekkel járhatnak (Held, 2003: 306, idézi Jensen, 2014: 32–33) Jan Pieterse, a Kaliforniai Egyetem tanára úgy véli, a globalizációról csak többes számban érdemes beszélni, vagyis globalizációkról Egyrészt mert egy többdi menziós folyamattal van dolgunk, másrészt mert ahány résztvevője, folyamata, illetve impulzusa van, annyiféleképpen fog végbemenni. Ennek kapcsán célszerű- nek tartja megkülönböztetni azt, amikor a globalizációról mint elvről, és amikor mint gyakorlatról beszélünk. Ugyanakkor aláhúzza a folyamat gazdasági alapjait, melyet elsődlegesnek tart a folyamatban, s némi iróniával „CocaColonializáció”- nak és „McDonaldizáció”-nak nevez (Pieterse, 1995: 45–46) Sokféle modernitás A globalizáció, nagyobb távlatokat fgyelembe véve, egyértelműen a moderni- tás eszméjébe ágyazódik. Ahány modernitáselgondolás, annyi lehetőség a glo- balizáció elgondolására is. A Kiotó- és Templeton-díjas kanadai flozófus, Charles Taylor írja: „vajon egyetlen jelenséggel állunk-e szemben, vagy inkább sokféle modernitásról kell-e beszélnünk, a többes számmal refektálva arra a tényre, hogy a nem nyugati kultúrák a maguk sajátos módján modernizálódtak, (…) a nyugati modernitásban központi szerepet játszik a társadalom morális rendjéről alkotott új elgondolás. (…) A morális rend e képzete bizonyos, a nyu- gati modernitásra jellemző társadalmi alakzatok fejleményeként épült be társa- dalmi imaginációinkba: ilyen többek között a piacgazdaság, a társadalmi nyil- vánosság vagy az önmagát kormányzó nép ” (Taylor, 2008: 34–35) A globalizálódás folyamatában a kommunikációnak, a médiának meghatározó szerepe van Terry Flew ausztrál médiakutató nyomán ezt három dimenzióban lehet leírni: – A média technológiái és szolgáltatásai révén bonyolódik a nemzetközi informá- cióáramlás, információs vérkeringés – A médiaágazatok vezető szerepet töltenek be a globális expanzió és integráció ösztönzésében – Az emberek a média által közvetített tartalmak és képek révén értelmezhetik a világ különböző helyein játszódó eseményeket (Flew, 2005: 178–179, idézi Jensen, 2014: 51)